Direktlänk till inlägg 22 februari 2007

Rwanda

Av Jenny - 22 februari 2007 11:20

Igår kväll såg Per och jag på filmen Hotel Rwanda, som handlar om hur tutsuterna blev "utrotade" av hutuerna. Men det fanns en man, som hjälpte alla, ovasett vilken stam man kom ifrån, själv var han hutus. Eftersom han hjälpte alla, inklusive tutsuerna, förklarade hutus armén honom till motståndare och satte ett pris på han huvud.Där han förvarade alla flyktingar, var i ett hotel och hutus armérna försökte flera gånger gå till anfall och döda dem. Men med hjälp av en FN soldat och bönen efter hjälp till resten av världen, kom de inte långt. Men just denna FN soldat gav sig inte och tutsuarmén hjälpte till, detta gjorde att alla kunde fly och förflyttas till ett annat land.Det fanns flera utländska armér som åkte dit, men deras enda uppgift var att hjälpa de "vita", ut ur landet.När jag såg denna film, reflekterade jag över att median här i Sverige inte har sagt något om läget i Rwanda då det hände, att ingen bad om hjälp eller hjälpte de. Detta krig tog slut för bara fem år sen och det var mer än en halv miljon afrikaner som misste sitt liv under detta krig. Ingen, ingen hjälpte de och flera fick mista livet för inte vi vågade sätta stopp för detta!Jag tycker det är hemskt, när ett land verkligen är i behov av hjälp och där ett krig pågår, varför är det ingen som hjälpte till? Sätter stopp för detta, eller hjälpte oskyldiga där ifrån, varför ska de mista livet? En fråga jag nog aldrig kommer att få svar på...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 26 mars 2007 15:44

Var och handlade en snabbis med Per och på något vänster hamnade vi på Åhlens och där kunde jag inte låta bli att köpa den ny Donna Karan New York doften. Luktar så gott! Inte nog med det, nu luktar jag också gott :) Funderar på att kanske köpa d...

Av Jenny - 24 mars 2007 00:18

Sitter och spelar poker tuneringar, åkte precis ut på den första, kom på 149 plats av 300 st.. Rätt duktigt av mig tycker jag allt! 00.30, börjar nästa tunering, får se om jag får bättre denna gång.. Blir min andra pokertuneringen i mitt liv! :D ...

Av Jenny - 21 mars 2007 12:31

Har rast just nu, men det händer inte så mycket. Går in om en halv timme och har engelska då, igen. Det känns som om mitt liv bara består utav engelska och engelska. Men ändå lär jag mig ingenting! Vad trist..! Saja hade inte skrivit mycket i si...

Av Jenny - 19 mars 2007 11:36

Ännu en måndag, ännu en ny vecka... Hmm, vad veckorna till lovet går segt fram, men men... Snart bär det av till skolan för att ha svenska och sedan två engelska lektioner efter varandra.. Trist, men sånt är livet... Engelska som är så svårt oc...

Av Jenny - 16 mars 2007 21:47

Vad mysigt det skulle vara att mysa framför en film och äta detta. Bara han och jag <3...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27
28
<<<
Februari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards